Marketing kan een overweldigende taak zijn voor elke eigenaar van een klein bedrijf. Er zijn zo veel verschillende strategieën om uit te kiezen, en elke strategie moet specifiek worden afgestemd op de behoeften van je klanten. Het kan veel tijd in beslag nemen, maar het is van groot belang om je onderneming te laten groeien. In dit artikel behandelen we 5 marketingtips voor ondernemers met een klein marketingbudget.

Registreer een domeinnaam en maak je eigen website

De eerste stap die je als kleine ondernemer kunt zetten is het registreren van een domeinnaam en het maken van een officiële website voor je bedrijf. Daarmee kun je informatie over je producten of diensten geven, leads genereren, en uiteindelijk je klantenkring uitbreiden.

Helemaal geen ervaring met het maken van een website? Geen probleem! Op het internet zijn er tal van mogelijkheden voor gratis website sjablonen waaruit je kunt kiezen. En als die niet voor je werken, overweeg dan een professionele webdesigner in te huren om er een te maken voor een betaalbare prijs.

Vraag vrienden en familie om je bedrijf te promoten

Je vrienden en familie kunnen je grootste promotors zijn, maar dan moet je ze er wel even bewust van maken waar je mee bezig bent en dat je een bedrijf gestart bent. Zorg ervoor dat je ze op de hoogte brengt van je website en online aanwezigheid.

Als ze bereid zijn, bied je aan hen te belonen met incentives zoals kortingen of gratis producten in ruil voor het verspreiden van het woord aan hun vrienden via sociale media netwerken als Facebook en Twitter. Je zou ze zelfs een deel kunnen geven van wat je aan verwijzingen verdient!

Start je eigen zakelijke social media kanalen

Zelf je social media kanalen starten kan goed voor je werken en kost je – buiten de tijd die je erin stopt – helemaal niks! Er zijn tal van gratis sociale media platforms, zoals Facebook, Instagram en LinkedIn, die gebruikt kunnen worden om de reis van je bedrijf te documenteren. Het geeft je ook de gelegenheid contact te maken met je potentiële klanten en vragen te beantwoorden die leven bij je doelgroep.

Spendeer wat tijd om een leuke en ludieke social media strategie te bedenken. Kies hierbij een social media kanaal dat ook écht bij je boodschap en doelgroep past. Het is in het begin verstandig om je op slechts één kanaal te focussen. Zo kun je gerichtere berichten plaatsen en zal je over het algemeen sneller groeien. Alles wat je (voldoende) aandacht geeft groeit, dus ook je zakelijke social media kanalen.

Bedenk een ludieke actie waarmee je media aandacht trekt

Media-aandacht is goed om bekendheid aan je merk te geven, en daardoor meer klanten tot aankopen te bewegen. Als je bijvoorbeeld kledingstukken verkoopt zoals T-shirts of sweatshirts met grappige slogans erop die relevant zijn voor de industrie waarin je werkt, probeer dan eens een dag te houden waarop alle medewerkers deze shirts dragen in plaats van hun gebruikelijke bedrijfskleding. Als deze actie media-aandacht oplevert, zal dat niet alleen nieuwe potentiële consumenten aantrekken, maar ook helpen een emotionele band op te bouwen tussen degenen die misschien bij je kopen en wat ze zien als deel van je cultuur/omgeving!

Beloon je klanten

Beloningen helpen mensen te motiveren om dingen te doen die ze normaal misschien minder snel zouden doen. Zo ook kopen bij je bedrijf! Kortingen voor een beperkte tijd aanbieden, exclusieve aanbiedingen voor volgers van sociale media of bijvoorbeeld gratis monsters.

Er zijn tal van manieren waarop je je klanten met incentives kunt belonen. Het belangrijkste van deze strategie is echter dat je ervoor zorgt dat ze past bij wat je als merk wilt en wat zinvol is binnen de context van wie je aanspreekt. Je wilt je geloofwaardigheid niet verliezen door iets contra-intuïtiefs of onlogisch te doen, alleen maar omdat het elders succesvol gebleken is bij een van je concurrenten.

Lever gewoon keigoede producten en/of diensten af

Door simpelweg keigoede producten en/of diensten te leveren en je klantverwachting te overtreffen, zullen je klanten vanzelf over je beginnen te praten. Mond tot mond reclame is de oudste en wellicht wel meest effectieve vorm van reclame. Een uitstekend product hebben en een goede klantenservice leveren is de eerste prioriteit van elke onderneming, hoe groot of klein het bedrijf dat je hebt ook is!

Aan de slag!

Hopelijk hebben de tips in dit artikel je inspiratie gegeven om aan de slag te gaan met je marketingstrategie. Zo als je hier kon lezen is het ook voor kleine bedrijven met een klein budget mogelijk om nieuwe klanten binnen te halen. Hoe moeilijk het soms ook lijkt, met de juiste inspanning en creativiteit kan ook jij je groeidoelstellingen behalen.

Vond je dit artikel waardevol of heb je nog vragen na het lezen van dit artikel? Laat het ons dan weten middels een reactie onder dit blog!

Een kantoorruimte huren?

Het huren van een kantoorruimte kan een goede manier zijn om je bedrijf van de grond te krijgen. Maar hoe pakt je het aan? Je leest het in deze blog.   Hoe bedrijfsruimte te huren Bij het huren van een...

Op basis waarvan kies jij de beste zakelijke lening?

Wanneer je een bedrijf begint, moet je met veel zaken rekening houden. Een van de belangrijkste beslissingen die je zult nemen, is de financiering van je nieuwe onderneming. Er zijn veel verschillende soorten...

Hoe te beginnen met beleggen in cryptovaluta’s

In de afgelopen jaren is er een snelle groei geweest in cryptocurrencies. Dit komt omdat mensen op zoek zijn naar alternatieve investeringen buiten de traditionele aandelen en obligaties. In dit artikel zal ik enkele...

Business coaching: wat het betekent voor ondernemers

Een business coach, ook wel personal coach genoemd,  is een persoon die samenwerkt met ondernemers om hen te helpen hun bedrijf te ontwikkelen en te laten groeien. Een goede coach kan van onschatbare waarde zijn voor...